8 Nisan 2009 Çarşamba

Fasuli / İstanbul / Tophane

Ne yedim?

Fasuli Çorbası

Kuru Fasulye

Kuymak

Açık Ayran

Yoğurt

Kara Lahana Sarması

www.fasuli.com

İnsanın rüyasına giren tat: “Fasuli”

Geçen haftalarda yağmurlu bir pazar günü tesadüf eseri gittiğimiz Fasuli’nin rüyalarıma girecek kadar mükemmel lezzetler sunan bir yer olduğunu keşke daha önceden keşfedebilseydim.

Tophane-i Amire binasının hemen karşısındaki sokaktan Karaköy’e inerken, nargilecilerin karşısındaki bu güzel yer, temizliği, çalışanlarının güler yüzlü ve içten davranışları ve elbette ki eşsiz lezzetiyle kesinlikle kuru fasulyenin damağımdaki yeni adı. İlk gidişimin ardından günler boyunca zihnimde kalan lezzetiyle rüyalarıma bile girmiş bir mekan.

İlk deneyimim kuru fasulye ve rendelenmiş sebzelerden oluşan, hafif acılı bir çorba olan “Fasuli çorbası”ydı. Acıdan pek hoşlanmamama rağmen tatlı-acısıyla nasıl bir lezzet olduğunu denemeden anlayamıyor insan. Ardından özel salçalı sosu ve tereyağı içinde yoğrulmuş, bir de üstüne fırında pişirilmesiyle lezzetini üçe katlamış “ispir” fasulyesi. Eğer fasulyeyi biraz fazla pişmiş sevenlerdenseniz kesinlikle kaçırmayın derim. Yanında ev yapımı turşu, soğan, kendilerinin yaptığı ayran (ki meşhur çömlek yoğurdunu deneyemedim) ve olmazsa olmaz mısır ekmeği.

Mısır ekmeği olurda kuymak (mıhlama) olmaz mı..Trabzon’da yediğim kuymakla arasında pek de bir lezzet farkı bulamadım açıkçası, birde Fasuli’nin kuymağına hafif esmerleştirilerek kavrulmuş mısır ununun tadı bambaşka bir lezzet katmış.

Üstüne ince belli bardaktan içilen çayın tadını anlatmaya gerek yok tabi.

İkinci gidişimde daha temkinli davranıp fasulyeyi az söyledim ki bu sefer etli karalâhana sarmasının da tadına bakabildim. Servis tabağının yanındaki küçük bir kase yoğurt, taze salatalık ve domates dilimleriyle sunulan bu sarmanın tadı dillere destan. Ardından mısır ekmeği ve kuymak. Bu sefer enfes sütlaca da yer ayıracaktım ama mısır ekmeğinin lezzetine kendimi öyle kaptırmışım ki sütlaçla damak izdivacımı yine bir başka bahara ertelemek zorunda kaldım.